
Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

 ARTICLE

UTV,  THE  NETWORK  RELATIONSHIP  AND 
REPORTING THE ‘TROUBLES’.  

ORLA LAFFERTY, University of Ulster

ABSTRACT

UTV, formerly known as Ulster  Television,  has been the franchised commercial  broadcaster  in 

Northern Ireland since Hallowe’en night, 1959. While detailed research has been carried out on the 

history of the BBC in Northern Ireland (Cathcart, 1984, McLoone, 1996) there has been neglect in 

the study of the political,  social  and cultural  role of UTV in this  period.  Johnson and Turnock 

(2005) attempted to address the lack of attention given to the regional structure of commercial 

broadcasting in the UK yet fail to even mention UTV in their index. There has however been some 

slight discussion of UTV within the wider context of broadcasting in Northern Ireland (Butler 1995, 

Curtis,  1998 and Millar  1994)  and Bernard Sendall  and Jeremy Potter’s  (1983,  1990) volumes 

Independent  Television  in  Britain provide  an  invaluable  source  of  historical  information.  More 

recently a book released for the channel’s 50th anniversary gives some insight into the channel's 

working  processes  but  remains  mainly  anecdotal.  These  studies  have  not  acknowledged  the 

importance of regional broadcasters, particularly in relation to Northern Ireland and have failed to 

sustain their research. This paper aims to address this issue through three assertions. Studies on 

broadcasting in Northern Ireland have tended to focus on the lack of political debate or exploration 

of the situation in the region as well as productions which caused controversy when aired. This has 

led to a large neglect of aired programme material that can be analyzed and critiqued to add a 

different perspective to the already vast debate on the media and Northern Ireland. Secondly, the 

most important relationship for UTV as an independent broadcaster was its relationship with the 

Independent  Television  Authority  and  network.   Finally,  in  coping  with  the  ‘Troubles’,  UTV 

adopted the approach of creating a  dialogue with the community and ensuring that  their  focus 

remained on local people and their stories. 

KEYWORDS
Regional television; Northern Ireland; Politics; Conflict.

ISSN 1755-9944 1



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

INTRODUCTION

Radio and television journalists work at all times in corporate, 
institutional  settings.  To  study  broadcast  journalism  it  is 
therefore necessary to situate it in the context of the broadcast 
institutions  with  the  state,  because,  invariably,  it  is  the 
conditions of this  dominant  relationship which sets  the limits 
within which journalists  can operate. There can be no clearer 
instance of this general rule of thumb than the reporting of the 
Northern Ireland conflict since 1968 (Butler, 1995, p. 60).

This quotation from David Butler in his 1995 publication  The Trouble With Reporting Northern  

Ireland is an appropriate place to start in this study of UTV and its coverage of the ‘Troubles’ in 

order to understand the reporting styles, techniques and decisions which many of UTV’s journalists 

(and its board of directors) have taken over the years in relation to sensitive material. This paper 

will explore two areas. Firstly it will investigate UTV’s relationship to the Independent Television 

Authority (hereafter ITA) and network1. Secondly, it will consider how the channel dealt with living 

‘in  terms  of  politics,  religion  and  security  -in  a  very  different  world  from that  of  any  other 

contractor in Independent Television’ (Potter, 1990, Vol. 4, p. 199). 

The Formation of UTV

In 1958 one of the five areas in the UK yet to be served with an Independent Television service was 

Northern  Ireland2.  Sendall  (1983)  notes  that  it  was  a  worthwhile  choice  for  an  independent 

programme company as the region clearly had its own individual character and there was little 

chance of signal overlap from Britain. Local regional companies such as Ulster Television were 

created to provide authentic and local programmes. These original productions not only prompted 

the  adoption  of  programme ideas  by other  companies  but  also  contributed  to  various  network 

productions.  UTV,  for  instance,  regularly  contributed  troubles  material  for  the  national  news 

bulletins  (Anderson  2009).  Several  studies  of  Northern  Ireland’s  relationship  with  the  media 

1 The Independent Television Authority was created in 1954 to engineer a new commercial television service which 
could compete with the BBC. It developed a ‘network’ television system which would consist of a few large ‘network’ 
companies and a number of smaller regional companies to ensure the provision of local programme services. For a more 
detailed background to the Independent Television Authority and network see Sendall (1982, 1983).
2 During the creation of the new commercial broadcasting service the word ‘commercial’ was dropped and exchanged 
with ‘independent’ which illustrated more explicitly that this service would be ‘independent’ of the BBC (Anderson, 
2009). Until this point the BBC had served as the only broadcaster within the UK.   

ISSN 1755-9944 2



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

(Butler, 1995, Curtis, 1998, Miller, 1994) have suggested that there is limited recognition of the role 

played  by  regional  companies  in  providing  output  for  local  and  networked  audiences.  Many 

regional  contributions  have gone unnoticed or  unacknowledged.  A pertinent  example of UTV’s 

documentary and educational programming is the series  Understanding Northern Ireland  (1992). 

The first instalment,  A Violent Birth,  explored the historical background to the ‘Troubles’ and the 

series concluded with The Problem Unresolved -an exploration of urban renewal in Belfast. These 

local  productions  have not been critiqued or analysed in any investigative manner  with studies 

failing to merit them with any political, social or cultural value.   

When  invitations  for  the  contract  of  an  Independent  Television  franchise  in  Northern  Ireland 

eventually went out in the autumn of 1958 two existing contractors - Associated Re-diffusion (the 

network’s London contractor owned by Broadcast Relay Services Ltd and Associated Newspapers) 

and Granada (a wholly owned subsidiary of Granada Theatres Ltd who held the network contract 

for the north of England) - applied along with two new indigenous applicant groups. 

Even in the early stages of the process which resulted in the creation of Ulster Television it was 

noted by the Belfast Evening Telegraph that due to the political significance of a new broadcaster 

the Stormont government would want to be included in the process (Sendall, 1983, Vol. 2). The ITA 

was  ‘deeply conscious’ of  the  importance  that  the  Independent  Television  Act  held  within  the 

environment of Northern Ireland, in particular the provision of ‘due impartiality’(Sendall,  1983, 

Vol.2, p. 23). The ITA decided that the contract would be best served by a group with a greater 

understanding of the region. This logically prioritised the two indigenous applicant groups. The first 

of these was lead by the Duke of Abercorn (a son of the first Governor of Northern Ireland). He was 

supported  by  Sir  Laurence  Olivier,  Betty  Box,  representing  Beaconsfield  Films  and  William 

MacQuitty, a London film producer from a well-known Ulster family, who was to be UTV’s first 

Managing Director. The newspaper interest in this group was represented by the owners of Belfast’s 

News- Letter, Henderson family p. 23).

After interviews were conducted on 4 November 1958, the Antrim-Henderson group was awarded 

the contract. The ITA noted that ‘its statement of intent seems fuller and its membership seemed 

more widely representative of Northern Ireland as a whole’ (quoted in Sendall, 1983, Vol. 2, p.24). 

With  the  ITA aware  that  it  would  have  to  ensure  there  would  be  adequate  Roman  Catholic 

representation both in the boardroom and among the shareholders of the new company,  it  also 

remarked that it had been ‘favourably impressed by Lord Antrim’s good intentions in this respect’ 

ISSN 1755-9944 3



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

(quoted in Sendall, 1983, Vol. 2, p. 24)3. It was at this point the new company adopted the name of 

Ulster Television. 

As UTV was considered ‘pioneering’ in many respects, the ITA recognised the need for help from 

experienced professionals and the company eventually signed an affiliation agreement with ABC 

television. However, it became apparent that the organisation was going to have serious issues with 

its local programming. It was decided that for the time being the company’s total production effort 

should be concentrated on a single magazine type programme to be transmitted at the same time 

each day called  Roundabout  (Sendall, 1983, Vol.2). Brum Henderson, former Managing Director 

and Chairman of the company explains how this decision was reached:

The origin of the show lay in the idea that even if we could not 
have news we could still make a contribution in current affairs. 
So we planned a programme which brought Ulster life and its 
many forms into our one small studio each night. The brief was 
wide, embracing the arts, business, agriculture, sport and matters 
of  small-scale  local  interest  as  well  as  politics  and  general 
events,  and  the  tone  would  be  as  relaxed  and  accessible  as 
current  television  conventions  allowed  (quoted  in  Anderson, 
2009, p. 22).

The channel went to air on schedule on Hallowe’en night 1959. Inaugural speeches were made by 

Sir  Lawrence  Olivier  and  the  Governor,  Lord  Wakehurst.  There  was  then  a  live  show which 

featured children playing Hallowe’en games and then a tour of Northern Ireland accompanied by 

words and music after which UTV switched to the network which showed The Adventures of Robin  

Hood,  ITN News, 77 Sunset Strip,  a  variety programme, wrestling and a movie.  Don Anderson 

recounts an incident that may have served to be an indicator of future problems the channel would 

encounter. As mentioned above, part of the evening’s local programming from the channel featured 

a live show of children’s Hallowe’en games around Havelock House. After the sketch was finished 

the Managing Director Bill MacQuitty took a call. The caller it seemed knew the children who had 

appeared in the sketch and made it known that the Managing Director would ‘rue this day’s work’ 

because the children were catholic (Anderson, 2009, p. 53). From this incident it was clear from the 

outset that UTV would be forced to confront sectarian sensibilities in its programming. 

3 Over the years the Independent Television Authority came to discover that the local station were so aware of their need 
to  remain  impartial  and willing to  ensure  a  balanced outlook in  their  programming that  they themselves  strongly 
contended some network programmes should not be aired within Northern Ireland. This was to cause tension between 
the company and ITA throughout the years.  A major figure in these debates was UTV’s Managing Director Brum 
Henderson.

ISSN 1755-9944 4



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

Sendall  notes that  in November 1962, shortly after  the success of their  educational programme 

Midnight Oil,  UTV’s studio facilities  were improved and this  made possible the provision of a 

larger production output.  A new and more comprehensive news service was now available and 

Roundabout was replaced by  Newsview, a Monday to Friday programme intended to combine a 

news  bulletin  with  topical  magazine  and  comment.  There  would  also  be  a  regular  local  mid 

afternoon bulletin (p.  31).  This advancement in the company’s news service was in subsequent 

years  to  prove  undeniably  crucial  in  the  ‘uniquely  important,  if  unenviable  role  that  Ulster 

Television would be called upon to play......’ (Sendall, 1983, Vol 2, p. 32).

The  staff  at  UTV clearly  had  to  ensure  that  the  trust  and  respect  which  it  had  built  up  and 

engendered in its audience over the previous decade would not be destroyed as it dealt with an 

increasingly sensitive political conflict. The station’s news and current affairs departments played a 

pivotal role in reporting events and bore much the responsibility in coping with this situation. 

News and Current Affairs

The Glasgow University Media Group states in  Bad News that news is ‘a cultural artefact; it is a 

sequence  of  socially  manufactured  messages,  which  carry  many  of  the  culturally  dominant 

assumptions  of our  society’ (Beharrell  et  al.,  1976,  p.1).  Four ‘filtering processes’ are  outlined 

which determine what eventually makes ‘the news’. What the Glasgow University Media Group 

highlight  as  the  most  important  filter  is  ‘the  cultural  air  we  breathe,  the  whole  ideological 

atmosphere of our society, which tells us that some things can be said and others had best not be 

said’ (p.x). This filter is particularly relevant in relation to broadcasting in Northern Ireland due an 

acute sensitization to those ‘things that can be said’ and others ‘that had best not be said’.

Analysing the portrayal of terrorism in popular culture Philip Schlesinger notes how crucial the 

news is to the public’s understanding of the term:

News coverage attracts the largest  audiences,  and therefore is 
likely  to  predominate  in  forming  public  views  of  political 
violence. Further, the occasions on which oppositional views (as 
opposed to alternative ones) are aired few indeed. But they are 
aired, and given more room for manoeuvre than any reductionist 
generalisations from news alone would lead us to expect. If we 
want to understand television we need to take this into account 

ISSN 1755-9944 5



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

(Schlesinger, 1983, p. 69).

In addition to this  it  is  also important  to  note  that  as well  as helping to construct  the public’s 

understanding of events in the region, it was also crucial to enable the public to carry out their day 

to  day  mundane  tasks.  News  bulletins  about  the  ‘Troubles’ were  ‘vitally  important’  for  the 

population in Northern Ireland at the time as having this information offered the potential to save 

lives (Anderson, 2009, p. 194). Here is it possible to see that the news has two broad functions. 

Firstly, as the main source of information which the public receives on events which are occurring 

both nationally and internationally it is the central infrastructure for the forming of public opinion. 

Secondly, it works on the practical level where the public requires it as a source of information in 

order to be able to function within the area in which they live. 

Politics, Media and Northern Ireland 

In a paper presented at Cambridge in 1986 Tom Kelly questions if the media should be controlled in 

order to avoid accusations against broadcasters of being biased. He claims that even putting aside 

the question of whether or not government censorship would be viable in a democracy, there is still 

the  argument  that  terrorists  could  escalate  their  action  to  the  point  where  they  were  visibly 

noticeable,  irrespective  of  whether  they  were  reported  on  or  not.  Discussing  the  issue  Kelly 

concedes  that  the  pressure  is  once  again  passed  on  to  the  broadcasters  and  that  it  should  be 

questioned  whether adopting a standard for access to the forum it provides which is desired, if not 

necessarily imposed, by the government would present the answer. Looking at past evidence within 

Northern Ireland Kelly states that there are two results of this proposed solution, both of which he 

argues  would  not  be  deemed  acceptable  in  a  democracy.  The  first  is  the  result  that  both  the 

government  and  perhaps  more  importantly  the  general  public  would  become  misled  as  to  the 

realities of the situation. Secondly, the media would lose its credibility and fail to be objective. 

Both David Miller (1994) and Liz Curtis (1998) have scrutinized the British media, looking at its 

representations of the ‘Troubles’ in Northern Ireland and have found that it has failed in its task to 

represent a ‘balanced outlook’ on the situation.  Curtis cites the influence which the government 

seemed to hold over journalists, particularly in relation to interviews with groups who were deemed 

to be the ‘opposition’ (such as the IRA) and argues that this pressure was not just forced upon the 

BBC: 

ISSN 1755-9944 6



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

At the same time, the ITA which had barely figured as an object 
of the politicians’ spleen panicked autonomously. Its reaction to 
the attacks on the BBC –which was to become habitual as the 
years  progressed-was  to  censor  potentially  controversial 
material in order to stay out of the firing line (p.7). 

Continuing with her discussion of the ITA Curtis takes the example of the Granada TV programme 

South of the Border which had looked at how the troubles in Northern Ireland were affecting the 

rest of the Republic of Ireland. The ITA banned the programme and interestingly Curtis states that 

the UTV Manager  Brum Henderson was a  significant  figure in  securing the ban.  He had also 

already made sure that only two out of five World in Action programmes on Northern Ireland had 

been shown by UTV. 

Curtis notes that there were two forms of censorship occurring within the media at the time of the 

‘Troubles’:  state  operated  censorship,  and  ‘voluntary’ censorship  regulated  by the  broadcasting 

authorities themselves. However she argues that this was not admitted to by the broadcasters who 

claim that the public must have a conviction that the source from which they are receiving their 

news is credible.  Discussing the arrival of Ulster Television to Northern Ireland in 1959 Curtis 

asserts that this forced the BBC to become more liberal with its coverage. The restraints on the 

news and current affairs journalists in the BBC were quite different to those imposed in UTV and 

the BBC recognised that UTV had more room for political analysis. She notes that while it did 

receive credit for the impartiality of its coverage, UTV was accused of failing to incite any sort of 

debate and had to be ‘nagged and cajoled at times into venturing into public affairs coverage on any 

important scale’ (quoted in Curtis, 1998, p.21).  Just as she claims the BBC did Curtis argues that 

UTV ‘quailed’ when it came to the discussion of the political issues in Northern Ireland. Further to 

this  she  claims that  the  ‘timidity’ shown by the  channel  was  still  occurring in  1980 when the 

company’s contract went up for renewal, citing one critic who claimed ‘They’ve tried to be neutral 

and ended up being nothing’ (quoted in Curtis, 1998, p.22). It was also noted by the critic that over 

the period of the ‘Troubles’ UTV had not actually attempted to make a programme which would 

shed light on the problems within the region. Concluding the findings of her study Curtis claims 

that the public have been presented with a distorted image of Northern Ireland. She argues that 

those within  the government  and the media responsible  for  providing  the public  with the ‘full 

picture’ of events in Northern Ireland, were unwilling to do so than from any other view than that 

which the British establishment held (p. 275). 

ISSN 1755-9944 7



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

While David Butler (1995) agrees to a certain extent with the conclusions which Curtis draws, he 

claims that her study is ‘marred by an unscholarly, one-dimensional attitude to its subject’ (p.6) 

stating that she does not account for any of broadcast journalists’ reliance on ‘regular sources’ in 

order to maintain its credibility (p. 7). Curtis does not consider that journalists within institutions 

are at all times forced to ensure that the stories which they produce not only bare the truth but have 

plausible and trustworthy sources to back them up. She also fails to acknowledge (as do the critics 

which she quotes) the programme What’s it all about? produced by UTV shortly after the start of 

the civil rights marches at the end of the 1960s in which religious leaders debated the background to 

events at the time.

In his publication  The Trouble With Reporting Northern Ireland David Butler attempts to analyse 

the problem which reporters in Northern Ireland face. Again, as with earlier studies which I have 

discussed,  he  highlights  the  importance  of  the  government  and  its  control  over  broadcasting 

institutions. For UTV however, the main relationship which it had to negotiate was not in fact with 

the  British  government  but  with  the  ITA themselves.  The  ITA endured  direct  pressure  from 

Westminster  and this  no doubt  was also helped by UTV’s geographical  location.  It  would also 

appear that UTV maintained a dignified relationship with Stormont. Anderson (2009) maintains that 

the biggest impact the station had on Government was when it indirectly contributed to the fall of 

the  Republic  of  Ireland’s  government  under  Albert  Reynolds after  airing  the  Counterpoint 

programme Suffer Little Children, exploring child abuse in the Catholic Church in October 1994. 

Butler (1995) claims that throughout the 1960s UTV kept the lead which it had gained over BBC-

NI  with  The  Orange  and  the  Green  (1966)  documentary  which  he  declares  was  an  ‘upbeat 

assessment of contemporary politics North and South on the occasion of the 50TH anniversary of the 

Easter Rising’. He also maintains that the Flashpoint current affairs series was ‘the hardest-hitting 

indigenously produced programme to date’ (Butler, 1995, p.47). While Butler does recognise these 

production efforts by UTV he provides no further analysis or critique of them.

In his second chapter British Television and Northern Ireland Butler suggests a widespread belief 

that until the outbreak of violence with the civil rights marches in 1968 local broadcasters conspired 

with the Stormont and Westminster governments to  keep events  in Northern Ireland out of the 

headlines. He argues however that the situation was much more complicated. He notes that prior to 

October 5th 1968 there was some British interest and coverage on the recurring trouble in Northern 

ISSN 1755-9944 8



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

Ireland citing the example of the This Week expose of ‘Paisleyism’ and the BBC’s 24 Hours report 

of  Gerrymandering  in  the  Derry Corporation  1967.  What  Butler  claims  was  wrong with  these 

reports, and various other news items, was that they did not: ‘explain or investigate the connections 

between the various disquieting, but apparently discrete episodes occurring in Northern Ireland in 

the latter half of the 1960s’ (p. 59). Basically a discussion into the historic background of events 

was  omitted.  Extending  his  argument  Butler  also  claims  that  the  bulk  of  the  media  saw  the 

Unionists as ‘bigoted and antediluvian...the civil rights campaigners were in contrast bathed by the 

media in  the white  light  of righteousness….the goodies versus  the prod baddies’ (Ed Moloney 

quoted in Butler, 1998, p. 61). The argument which Butler states here is clearly one with credibility. 

However,  he does not provide any sort  of informed analysis  into these reports or programmes, 

simply discussing them in the wider context of broadcast journalism itself.  A clearer focus of these 

historical reports and programmes would provide a unique approach to the already vast debate on 

broadcasting in Northern Ireland. 

After October 1968 Butler claims that the volume of coverage regarding Northern Ireland escalated 

and by the time April of 1969 had come around ‘it was evident that Northern Ireland could not be 

reported like Vietnam’ (p. 61). Many had acknowledged that the coverage of Vietnam was primarily 

accountable for the disillusionment created among the American people during the war effort.  He 

again  notes,  as  Curtis  did,  that  UTV for  a  while  reduced its  news  coverage  and opted  out  of 

screening two World in Action films No Surrender which was a ‘portrait of the protestant working 

class and  Crack of the Whip ‘a portrait  of the catholic working class’ (p.61). Brum Henderson 

(2003)  gives  an  insight  into  the  decision  that  the  channel  made  when  it  refused  to  air  these 

programmes:

The  makers  insisted  that  the  two  programmes  balanced  each 
other, which in a strict sense they did, but we pointed out that 
they were to be broadcast a week apart, and so for a week only 
one view would have been seen,  which in  Ulster  was a  long 
time. It is a measure of how little our qualms were understood in 
London that they then offered to switch the programmes around, 
putting the unionist view first,  in the belief that we would be 
happier with that. Of course we were not. Our rule was that there 
should be balance within each programme, in the sense that the 
views  of  ‘both’ sides  should  be  reflected,  and  we  said  that 
balance  within a series was not enough since it left times for 
feelings to be inflamed. (p. 136). 

Along with the increase in coverage of the crisis in Northern Ireland following military intervention 

ISSN 1755-9944 9



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

in August 1969, Butler (1995) argues that there was also a shift in the ‘goodies versus prod baddies’ 

paradigm discussed above. He claims that this was ‘recast as a dispute between equivalent warring 

tribes’ (p.61). Here Butler does briefly consider a Thames Television This Week film The Army in  

Ulster: Men in the Middle but again his discussion omits an in-depth focus particularly with relation 

to local broadcasters. 

His discussion continues remaining primarily broad claiming that: ‘local broadcast agencies did not 

lose their grip on developments right away…..their gate-keeping authority diminished in step with 

changes in the relationship with central government’ (p. 62). He notes that between April 1971 and 

March 1972 a gradual change occurred in network coverage which began to shift to the view from a 

‘diehard Ulster Unionist perspective’ (p. 63). Summarising this ‘shift’ Butler claims ‘To all intents 

and purposes analysis of the deeper causes of the violence was barred. In journalistic terminology, 

the ‘who, what, where and when’ could still  be reported, but the context, the ‘why’, could not’ 

(p.63). Both the BBC and UTV it can be argued adopted this approach. Simply reporting the facts 

meant that the viewers were still getting the vital information which they required but any political 

discussion around these facts was dealt with sensitively due to the nature of the situation within the 

region.  UTV in  particular  adopted  the  approach of  building  an  association  with  community.  It 

focused on the people of the region instead of providing an in-depth analysis of the events occurring 

within it. Perhaps the best example of this is seen in the channel's use of familiar faces and focus on 

entertainment programming. 

In 1971 UTV lost its automatic right to veto over transmission. A number of events followed in the 

region which included The Provisional IRA’s Bloody Friday Blitz (21.7.72) when a total of nine 

people  were killed  after  twenty two bombs  exploded which  had been  planted  at  various  areas 

throughout  Belfast  and,  Operation  Motorman-  an  infiltration  of  the  reinforced  catholic 

neighbourhoods of Belfast and Derry (31.7.72). These events resulted in a White Paper proposing a 

devolved  system of  power  sharing  with  a  Council  of  Ireland  which  led  to  the  signing  of  the 

Sunningdale Agreement in December 1973. Butler highlights these events because he claims they 

help him stress ‘the ignorance and inability of the British broadcast media to understand these and 

other developments’ (p. 65). He further asserts that ‘due to the institutional bias against analysis, 

since 1971 broadcast journalism has been steadily diluted to a descriptive function’ (p.65).  Butler 

here seems to ignore the fact  that  UTV conducted a special  Sunningdale report  in which areas 

within  the  agreement  such  as  common  law  enforcement  and  future  Council  of  Ireland  were 

discussed.  While it  may seem minute in comparison to the magnitude of the events which had 

ISSN 1755-9944 10



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

occurred,  it  is  important  to  acknowledge these  contributions  by broadcasters  as  they aided  the 

public’s  understanding  of  these  events  and  due  to  the  fact  that  they  did  not  occur  frequently 

probably had more of an impact than critics would care to concede. It seems that discussion around 

the reporting in  Northern Ireland question has tended to focus on what  has been censored and 

criticised rather than successful attempts by broadcasters to analyse and report the situation. 

At the end of 1974 the Government introduced the Prevention of Terrorism (Temporary Provisions) 

Act (PTA) which made membership of the IRA, the INLA and a number of loyalist groups illegal. 

In the period that followed all discussion which dealt with the Northern Irish question was halted. 

Known as ‘Ulsterisation’ this policy constituted the British government’s attempt to limit the impact 

of negative images of NI (Butler, 1995). This again, proved to be a difficult task for broadcasters in 

the region and put strains on the practices of broadcast journalism. Not only this but they also came 

under attack and were accused of ‘chequebook journalism’ and ‘irresponsibility’ (Butler, 1995, p. 

69). Butler quotes Christopher Dunkley who claims that reporting had been reduced to cataloguing 

‘bomb  blasts,  casualty  figures  and  laundry  lists  of  sectarian  murders’ (p.69)  Summarising  the 

understanding of local broadcasters at the end of the 1970s Butler asserts: ‘In NI, by the end of 

1979 there was, a willingness on the part of the broadcasters to report developments and opinions 

according to their political significance....and after Carrickmore and the attorney-general’s ruling, 

an  instruction  that  persons  who  may  be  associated  with  proscribed  airtime.  These  were 

irreconcilable  objects’ (p.74).  Entering  into a  new decade it  can  be argued that  the  1980s was 

perhaps the most difficult throughout the period of the ‘Troubles’ beginning with the IRA hunger 

strikes which proved a most ‘undesirable  dilemma’ for local broadcasters.  Clearly a significant 

event, coverage could not be avoided. Once again however, the government continued to assert a 

large  amount  of  control  and  broadcasters  were  repeatedly  forced  to  give  way  to  government 

pressure. Butler even goes as far as to say that broadcast journalism was ‘reduced by degrees to a 

state of culpable silence’ and that throughout the 1980s they were going to perform an ‘increasingly 

meditative role’ (P. 86). He does however admit that local broadcasters,  including UTV ‘continued 

to  strive for fuller  description of  the basis  of  the conflict  than was permissible  at  the national 

level...there was an ongoing patrician commitment to reflect the range of views, even if the parties 

themselves were prohibited from taking a full part’ (p.87). As well as being denied access to speak 

with any of the Hunger Strikers or even entry into the ‘H Blocks’ broadcasters had to find a way 

still reporting the event with limited resources and scope as well as the ever present tension in the 

region  which  they  were  consistently  dealing  with  (Miller  1994).  As  well  as  this  in  1988  the 

government also brought in the broadcasting ban. 

ISSN 1755-9944 11



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

The Broadcasting Ban suppressed broadcasting of material from eleven Irish organisations, and, 

significantly,  words spoken in support of those organisations. While loyalist parties such as the 

Ulster Defence Association were subsequently outlawed, Curtis and Anderson state that the main 

target of the ban was Sinn Féin, known to be the political wing of the IRA. Michael Beattie, a 

former producer and editor of Counterpoint, recalled issues with the broadcasting ban while making 

a special on the tenth anniversary of the Maze escape. As part of the programme Beattie had also 

interviewed Sir James Hennessy – the Chief Inspector of Prisons for England and Wales who had 

carried  out  the  inquiry  into  the  escape.  Within  his  report  Sir  James  had  concluded  that  only 

‘inhuman and unacceptable methods’ could guarantee complete security and had also stated that the 

escape was an achievement for the republican movement . Beattie had concluded that in scrutinising 

the broadcasting ban, Sir James could be interpreted as speaking in support of a listed organisation. 

He then subsequently informed the Northern Ireland Office (NIO) that if he was going to have to 

get an actor, or subtitle the escapees’ words in the programme, he would do the same with Sir 

James. The programme was aired without any alterations (Anderson, 2009). The broadcasting ban 

was eventually lifted in 1994.  

In his final chapter Butler looks at news and current affairs coverage and states that there is more of 

an obligation on current affairs to reflect a balanced sentiment. In particular when dealing with 

political discussion. Butler notes (as does Liz Curtis) that there were a number of documentaries 

shown on the network in Britain but not in Northern Ireland. Looking at UTV documentaries he 

again recounts how UTV management refused to air the documentary No Surrender (15.9.69) as it 

was  unflattering  to  the  loyalist  working  class  of  west  Belfast  ‘bluntly  depicting  their  bile  and 

bitterness’ and set to be aired at a controversial time with the arrival of troops from Britain (p. 144). 

Commenting  on  this  censorship  Butler  maintains  that  erasing  the  forum  that  documentaries 

provided contributed to the lack of background understanding to the causes of the conflict. While 

admittedly  in  this  chapter  Butler  does  discuss  various  current  affairs  series  such  as  Granada 

Television’s  World  in  Action when  it  comes  to  discussing  local  production  efforts  he  again 

concentrates on what has been censored and fails to investigate local programme output relating to 

the ‘Troubles’. 

Concluding  his  study Butler  sums up what  he believes  is  ‘the trouble with  reporting  Northern 

Ireland’ stating that the broadcast media have failed to investigate the rationale behind ‘terrorist’ 

violence. However he argues that if we were to simply contend that the problem is purely related to 

ISSN 1755-9944 12



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

political violence we would hinder a sufficient understanding of the background to the conflict (p. 

165). Broadcasters admittedly have failed to scrutinise the antecedents to the violence in Northern 

Ireland and have focused more upon positive occurrences within the region. However, they have 

attempted to  incite  debate around issues embedded in  the violence and have always kept local 

people foremost in their discussion. Critique of these discussions are necessary to ensure that an 

overall  picture  of  broadcasting  is  developed  and  does  not  remain  focused  on  censorship  and 

controversy in the reporting of these events.  

The Troubles in Northern Ireland 

In noting the problems which local broadcasters have faced Potter reasserts the argument presented 

by Butler and Curtis that as part of the Independent Television network extra responsibility was 

imposed on UTV:

Broadcasters in Northern Ireland have always found their every 
utterance scrutinised for the most minute evidence or nuance of 
political or religious partiality. Now the local station was also 
held  responsible  for  any  shortcomings,  real  or  imaginary,  in 
ITV’s network programmes (Potter, 1990, Vol. 4 p. 199).

Sendall  argues that UTV brought a great deal to the ITV network particularly when it came to 

providing an understanding of the situation in the region. In comparison to the BBC, which was 

often run by an Englishman, and thought of as an ‘outpost’ of its London base, UTV were able to 

use familiar faces and strike up a trust among the local community (Anderson, 2009). 

Potter notes that the difficulties which faced the channel did not go unrecognised by the ITA and an 

assessment of the station’s programme performance in 1974 gives praise to the company claiming 

that  their  prevailing  expertise  was  in  news  and  current  affairs.  It  notes  that  the  UTV’s  news 

programme at the time  UTV Reports was predominating viewership over its BBC equivalent and 

the  Gordon  Burns  Hour was  commended  for  its  ‘excellent  in-depth  studies  of  political  and 

controversial issues’ (quoted in Potter, 1990, Vol. 4, p. 201). The links that UTV had built with 

Radio Telefis Eireann in the Republic of Ireland were also acknowledged and applauded. 

Despite this Potter also argues that because of the pressure put on the channel in providing their 

news  and  current  affairs  coverage  of  events  in  the  region,  other  programmes' strands  were 

ISSN 1755-9944 13



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

inexorably neglected. This argument is refuted by Don Anderson who claims that UTV had many 

successes in entertainment, children’s and environmental programming. Additionally he argues that 

these programmes provided the public with a form of escapism. 

Potter argues that that it was easier for UTV to self-censor their own material than it was to ensure 

this  objectivity  also  occurred  in  material  aired  from Britain.  They clearly  did  not  want  to  be 

scrutinised in the same way as the BBC had been previously. The channel’s management was fully 

aware that the station’s reporting could incite violence and wanted to insure against any potential 

accusations of irresponsibility. There was a further understanding of the sensitive nature of material 

aired  and  a  consciousness  of  upsetting  minors  viewing  programmes  with  families  or  friends. 

Despite  worries  over  the  ‘ethics  of  suppression’ editorial  judgements  were made for  what  was 

believed the greater good (Potter, 1990, Vol.4). Brum Henderson argues that the decision of taking 

this approach was easy and justifiable: ‘anything carried on the network would be seen in Northern 

Ireland and we would be the ones to bear responsibility locally for any consequences. And we had 

to pay for them!’(Henderson, 2003, p.133). UTV’s resolution to the problem which they faced was 

to focus on different areas within their productions. Potter notes that the company accomplished 

much in its positive contribution to life in the local community, particularly through the reporting of 

positive stories. Despite this a number of critics did note that it  had not contributed very much 

programming to  the  network  (Potter,  1990).  Anderson (2009)  maintains  that  this  disappointing 

contribution to the network was due to the fact that the coverage of the ‘Troubles’ was used so 

frequently on the network that it became difficult to convince them to take any other local material. 

In  1980  UTV’s  programming  contract  was  renewed  after  a  tough  battle  from  a  competing 

consortium Northern Ireland Independent Television (NIITV). Potter notes that their record in a 

difficult area, and their ability to form an effective rapport with local viewers, were considerable 

factors in this decision. However, he also points out that the authority looked for improvement in 

children’s, religious and drama programmes. They also requested an increase in local material, and 

asked to be consulted in advance regarding developments in the management structure. 

UTV and the Network relationship

Potter discusses the importance of the role that UTV had to play throughout the 1970s stating that it 

was a ‘frontline station, operating in a war zone where the slightest misjudgement on its part could 

ISSN 1755-9944 14



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

lead to loss of life...to its viewers the threat to family, friends and property was a daily reality’ (p. 

206 ). However in relation to the rest of the network within the UK he again argues (as do Kelly, 

Butler and Curtis) that Northern Ireland was seen as an individual island and there was no clear 

understanding of events in the region both among the broadcasters and their viewers. As mentioned 

before  ITV’s  network  coverage  was  provided  by  ITN news  bulletins  and  documentaries  from 

various sources and by the current affairs programmes of three networked companies:  World In 

Action (Granada),  This Week (Thames) and Weekend World (LWT) and on a number of occasions 

UTV took legal advice and chose not to screen a number of their programmes. 

Under an authority ruling there had to be consultation with the ITA’s resident Officer for Northern 

Ireland and the Managing Director  of UTV (Brum Henderson) over  every network programme 

relating to Northern Ireland.   Programme makers were also under a number of legal and other 

constraints. Both The Television Act 1964 and the Independent Broadcasting Authority Act 1973 

required ‘due impartiality’ on matters of political controversy or relating to current public policy, 

and forbade the inclusion in programmes of ‘anything likely to incite to crime or lead to disorder or 

to be offensive to public feeling’ (quoted in Potter, 1990, Vol. 4, p. 207).  While Potter argues that 

these acts ‘laid no special duty on broadcasters’ it did make ‘any action which might aid and abet 

terrorists  activities  an  offence’ and he argues  from this  that  broadcasters,  as  citizens, were not 

exempt. 

Guidelines published by the ITA in 1977 stated that any proposals for a programme which was to 

feature  any  investigation  or  exploration  of  parties  within  Britain  who  advocated  violence  or 

criminal measures for the achievement of political ends must be submitted to the authority before 

being made. Taking into consideration the fact that in the case of news and current affairs reporting 

this may not always have been possible, the guidelines also stated that the authority must still be 

consulted to discuss whether the item could be transmitted. 

Broadcasters were required to inform the public of the ‘cause and course of terrorist activity’ and 

were also obligated not to provide terrorists with a platform. These guidelines were construed by 

individual programme-makers, the two broadcasting authorities and the government in ways which, 

at times, were contrary (Potter, 1990, Vol.4, p. 208).

Reporting the ‘Troubles’ at UTV 

ISSN 1755-9944 15



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

Rob Morrison who worked as head of news and launched UTV Live at Six discusses the strategy 

implemented when putting together the news at  the channel  and admits  that  the channel had a 

preoccupation with the ‘Troubles’:

Bread and butter issues had never really much of a look in, but 
looking back, I don’t know if we could have done it differently. 
We knew that in the background waiting lists were too long, that 
there were high levels dental decay, that we had the highest rates 
of heart disease, of strokes, of diabetes, of spina bifida-too many 
highest rates of. We covered them, but on the periphery of our 
agenda and if they got into the running order at all they were 
doing well. We were obsessed with the ‘Troubles’ and finding a 
way out. Ordinary politics were suspended for all those years 
and we were reflecting that (quoted in Anderson, 2009, p. 187).

It has frequently been argued that local broadcasters have consistently failed to provide effective 

contextual discussion on the ‘Troubles’ and have been instead preoccupied with issues related to 

censorship and partiality. Studying historical archive reports and programmes will not only generate 

original debate on the already vast area of the media and Northern Ireland but will also show that 

there was an effort on behalf of local broadcasters to provide analyses of events while ensuring that 

they kept central to their discussion the local community and people. 

Anderson (2009) argues that in coping with the ‘Troubles’ UTV ensured that as well as providing 

the audience with its essential news coverage it  also produced softer  material  that  the audience 

could use as their Friday night escape from reality. Perhaps the best example of this he claims is the 

Kelly show which ‘appeared when the population was ready for what it was offering’ and gave the 

local audience ‘a taste of what every comparable city and its surroundings in Great Britain and 

Ireland had been enjoying for decades.....In a small but important way the Kelly programme belongs 

to the tradition that the show must go on, no matter what. The Kelly show subliminally kept alive 

for its viewers the prospect of spotlights at the end of the long dark tunnel’ (p. 196-197).

Specifically pinpointing one show in particular Anderson discusses an episode of the  Kelly show 

which aired on the night of Friday the 9th of February 1996. This night marked the end of the first 

modern IRA ceasefire  of 17 months  after  a  huge bomb exploded in the Canary Wharf area of 

London. Over the evening at the channel ad-hoc programmes were aired as the start of the  Kelly 

show was delayed.  Some felt airing the show would be inappropriate however it eventually went 

ISSN 1755-9944 16



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

ahead later  than scheduled.  At the time the show included ‘the coin game’ and the caller  who 

participated in  the game that  night  won the top prize of  £25,000.  Anderson claims  ‘It  was  an 

extraordinary moment in the 17 year history of the  Kelly  show, encapsulating in a brief, special 

instant the exceptional  significance of the show for a beleaguered Northern Ireland’ (p. 202). The 

Kelly show for many people in Northern Ireland offered escapism from the realities that the rest of 

the week brought. 

Anderson  also  notes  how UTV made  several  other  local  productions  which  have  proved very 

successful  including the  Hidden Heritage,  Lesser  Spotted Ulster and  the children’s  programme 

Romper Room. However, it seemed that even a programme like this could not escape the political 

tensions in the region. He notes that towards the end of the programme’s run those involved in the 

production were shocked and horrified to discover that loyalist killer gangs in Belfast had adopted 

‘Romper Room’ as a cover name for the practice of beating up,  torturing and often murdering 

victims in front of an audience of associates. They used the verb ‘rompering’ to describe the process 

and the usage spread into everyday language during the Troubles (p. 205). Here it can be seen that 

even ‘lighter’ programming began to become associated with the ‘Troubles’, an issue that would 

suggest that all of UTV’s material can be linked, whether directly or indirectly, with the political 

context of this period.   

CONCLUSION

In  conclusion  the  overall  aim  of  this  paper  was  to  address  the  dearth  of  attention  given  to 

commercial broadcasting in Northern Ireland. Three arguments have been proposed identified. The 

first of these denotes that studies which have looked at the media and Northern Ireland have mainly 

reflected  on  censorship  and programme balance  failing  to  take  into  account  many reports  and 

programmes produced by local broadcasters which could add a novel debate to the already vast 

discussion available  in the area.  Secondly,  I  have argued that  as an independent broadcaster in 

Northern  Ireland  UTV’s  most  important  relationship  was  not  with  either  the  Westminster  or 

Stormont governments, but rather with the ITA: a relationship tinged with confrontation. Finally 

this paper has asserted that in coping with the ‘Troubles’  UTV adopted a strategy which ensured 

that as well as providing discussion and analysis around events occurring in the region they focused 

on the local community and people living with these events in their everyday lives. An emerging 

pattern  in  the  history  of  UTV  is  the  emphasis  placed  on  the  station’s  relationship  with  the 

ISSN 1755-9944 17



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

community  it  served.   This  paper  sought  to  begin  a  discussion  of  UTV’s  coverage  of  events 

associated with the ‘Troubles’ and investigate the station’s focus on tangible effects on communities 

under conflict.  It is clear that UTV’s rich and varied history, under further analysis, will shed light 

not  only  on  significant  ‘Troubles’ related  issues  but  also  the  challenges  associated  with  news 

coverage of conflict more generally. This area has been under-explored and further investigation is 

needed if an overall picture of broadcasting and the media in Northern Ireland is to be drawn up. 

ISSN 1755-9944 18



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

REFERENCES

APPENDIX OF SERIES/PROGRAMMES

UTV Series
Roundabout (1959-1964)

Newsview (1954-1969)

Flashpoint (1960s)

Midnight Oil (1960s)

Romper Room (1960s/70s)

UTV Reports (1969-1978)

The Gordon Burns Hour (1974)

Good Evening Ulster (1979-1987)

Counterpoint (1978-1996)

The ‘Kelly’ Show (1989-2005)

UTV Live at Six (1993-date)

Programmes
The Orange and the Green 1966

What’s it all about 1969

Understanding Northern Ireland 1992

Granada 
World in Action, “No Surrender” and “Crack of the Whip” September 1969,  South of the Border 

November 1971

Thames TV
This Week programme on Paisleyism 1967

This Week  The Army in Ulster: Men in the Middle  September 1969This Week  Death on a Rock 

May 1988

BBC
24 Hours Report on Gerrymandering in the Derry Corporation 1967

The Question of Ulster December 1971

ISSN 1755-9944 19



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

Real Lives At the Edge of the Union July 1985 

BIBLIOGRAPHY

Anderson, Don. (2009) ‘50 Years of UTV’ Great Britain: Gill and Macmillan.

Aston, L. and Bonner, P. (1998) ‘Independent Television in Britain  Vol 5: ITV and the IBA 1981-92’ 

Basingstoke: Macmillan.

Butler, David Ellis. (1995) ‘The Trouble with reporting Northern Ireland’ Aldershot: Avebury.

Curtis, Liz. (1998) ‘Ireland The Propaganda War: The British Media and the Battle for Hearts and  

Minds’ London: Pluto Press Limited.

Glasgow University Media Group. (1976) ‘Bad News’ London: Routledge & Kegan Paul. 

Henderson, Brum (1984) ‘A musing on the lighter side of Ulster Television and its first 25 years’ 

Belfast: The Universities Press Ltd. 

Henderson, Brum (2003) ‘Brum: A life in television’ Belfast: Appletree Press Ltd. 

Johnson,  C.  and  Turnock,  R.  (2005)  ‘ITV  Cultures:  Independent  Television  over  fifty  years’ 

Maidenhead: Open University Press.

Kelly, Tom. (1986) ‘Politics, terrorism and the media in Northern Ireland: The reporter’s role in a  

polarised  society’  paper  published  by Government  and Public  Affairs  Department,  The  British 

Petroleum Company p.l.c., London. 

Miller,  David.  (1994)  ‘Don’t  mention  the  war:  Northern  Ireland,  propaganda  and  the  media’ 

London: Pluto Press.

Potter,  Jeremy.  (1989)  ‘Independent  Television  in  Britain  Vol  3:  Politics  and Control  1968-80’ 

Basingstoke: Macmillan.

ISSN 1755-9944 20



Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, Vol. 3, No. 2 (2010)

Potter, Jeremy. (1990) ‘Independent Television in Britain Vol 4: Companies and Programmes’ 1968-

80 Basingstoke: Macmillan.

Schlesinger  et  al.,  (1983)  ‘Televising  Terrorism:  Political  violence  in  popular  culture’ London: 

Comedia Publishing Group. 

Sendall, Bernard. (1982) ‘Independent Television in Britain Vol 1: Origin and Foundation 1946-62’ 

London: Macmillan.

Sendall, Bernard. (1983) ‘Independent Television in Britain Vol 2:  Expansion and Change 1958-58’ 

London: Macmillan.

ISSN 1755-9944 21


